הודעות
ימי גשם: החורף אמנם ממשמש ולא מגיע, אבל כנראה שימי גשם יתחילו פה ושם בזמן הקרוב. בגן שלנו אנחנו אוהבות לצאת החוצה גם כשרטוב! האויר הנקי שאחרי הגשם כיפי ובריא, והחצר מתמלאת בהפתעות כמו שלוליות ושבלולים שכיף לחקור. אנחנו משתדלים להישאר יבשים, כי בימים הקרים (נכון, השנה בינתיים תאורטיים) לא נרצה להיות בחוץ רטובים כשקר, אבל… השלוליות מאוד מפתות וגם הדשא שלנו מאוד רטוב, ומי שמאוד נרטבים נכנסים אחרי כמה דקות להחליף בגדים. כדי לעזור לנו להישאר יבשים, אנא ארזו בתיק בימי גשם מגפיים (כדאי גם נעליים כי פחות נוח להסתובב עם המגפיים כל היום בגן) ומעיל עמיד למים. וכדי לעזור לנו להיות יבשים גם אם נרטבנו, נשמח שתארזו לנו בתיק סט בגדים נוסף על מה שאתם אורזים לרוב, ובעיקר אקסטרא גרביים!
פרידה מחיתולים: ניפגש השבוע ביום שני 1.12 בשעה 20:30 בערב להרצאה בנושא - ממליצות לכל מי שהילד.ה שלו/ה טרם נפרדו, גם מי שעוד לא לגמרי שם, ניתן טיפים טובים להכנות גם לקראת תהליך! נשלחה אליכם טבלת רישום להרצאה במייל.
עדכון שבועי | אורטלון לבית
שבלול וסביבון - ספירלות, סיבובים והתחלה רכה של חנוכה
🔴 פתיח | מהו האורטלון?
בגן שלנו יש כלי פדגוגי מרכזי שמוביל את הלמידה השבועית – האורטלון.זהו מצפן שמכוון את הצוות לאורך השבוע ומחזיק את הרעיונות, התנועה, החומר והשיח שהילדימות פוגשים בגן.
בכל יום ראשון בערב הצוות של שני הסניפים נפגש לישיבת אורטלון:אנחנו עוברות על סדר היום, בוחרות את השיח השבועי, ומתאימות את החומר הנוכח והפעולות שנרצה לפרק לילדימות במפגשים.הישיבה המשותפת מאפשרת לנו לשמור על שפה פדגוגית אחידה בין השכבות והסניפים, לכוון את כולנו לאותם עקרונות, ולדייק יחד את האופן שבו אנחנו מדברות, מתווכות ופוגשות את הילדימות – כך שבכל גן ובכל קבוצה יישמע אותו קו מוביל, מותאם לגיל אבל מחובר לאותה דרךהעבודה עם האורטלון מתרחשת לאורך כל השבוע:במפגשי הבוקר, במסע הדמיון הקבוע מהבית אל הגן, בשולחנות החומר, במעברים, בזמן החצר, בשירים, ובשפה שמחזיקה את היומיום.זהו לב הפדגוגיה המסתעפת שלנו – היכולת לעבוד מתוך מה שכבר קיים, לפגוש את הנושא בכל נקודת זמן, ולתת לו לגדול בהתאם למה שהילדימות מביאים איתם.נושאים אצלנו לעולם לא “נגמרים” – הם ממשיכים ומשתנים לאורך השנה, וכל שבוע נוגע בשבוע הבא כמו ענף שממשיך לצמוח.
העדכון השבוע כולל אורטלון לבית הצצה ליום שלנו
אורטלון לבית | שבלול וסביבון
🔴 מה פגשנו השבוע?
השבוע פגשנו שני חברים שמלמדים אותנו על תנועה וקצב:השבלול - שמתכנס, מתעגל ונפתח לאט,והסביבון -שמסתובב מהר, מלא אנרגיה ומבקש מרחב.השירים שליוו אותנו השבועחילזון - אראלה בורנשטייןגלי חי-Gali Hay/טוק טוק טוק צא חילזוןסביבון שובבון - עליזה ראם פישמן. שירה: חגית כפיר (הגרסא המלאה)
דיברנו על השאלה:מתי הגוף שלי שבלול? ומתי הוא סביבון?
🟠 מסע בדמיון – בין קונכייה לסיבוב
במסע הדמיון הקבוע מהבית אל הגן:הילדימות התקפלו לשבלול קטן, נשמו, הוציאו “מחושים”,וכשהיו מוכנים – הפכו לסביבון קטן שמסתובב לאט ואז מהר.
זהו תרגול של מעבר בין איטי למהיר, בין קטן לגדול, תוך הקשבה לגוף.ואיך אפשר בלי דקלום בוקר בא, מר שבלולמתכונן הוא לטיול.מוציא מחוש ועוד מחוש מנער קצת את הראשאת ביתו יקח איתוויפגוש את חברתו.
🟡 חומר נוכח – שמן, בצק ושבילים
בשולחן החומר חיכו שבילי שמן ובצק רך:בדקנו מה מחליק מהר, מה נדבק, מה כבד/קל, מה מתפתל כמו שבלול ומה מסתובב כמו סביבון.עם צדפים, נוצות ומקלות גפרור הרחבנו את החקירה.
שבלולי גרביים- להפוך פעולה מורכבת למשחק
במקום לגרוב גרביים בלחץ, פתחנו מפגש חקר:מיון זוגות, גלגול לגרב–שבלול, ניסיון על יד/רגל/מרפק, גרב–בובה שמדברת.כך פעולה מורכבת הופכת להזמנה ולא אל “מטלה”.הילדימות מיינו לפי צבעים, זוגותגרבו על הידיים, השחילו חרוזים, קוביות, פונפונים וכל מה שהצליחו להכניס פנימה..ואיך אפשר בלי הברווזיים של סבתא של אפרים. ברווזים - שיר לילדים ופעוטות - שירי ילדות ישראלית
🟤 על הדרך •הבחנה ברוח חזקה/חלשה - בזמן החצר הילדימות שמים לב מה משתנה כשהרוח חזקה ומה קורה כשהיא נרגעת: השיער, הבגדים, העלים והחפצים מסביבם.
• שבלולי טחינה- אין ארוחה בגן בלי טחינה… והילדימות כבר יודעים בדיוק איפה הם רוצים אותה בצלחת. בשבוע האחרון אנחנו מציירות שבלולי טחינה רק על הבורגול, על הכל! זה כלי נהדר לשיח על צורה, מסלול ומרקם.
• פינת גרביים זמינה להתנסות וחקר- הילדימות ניגשים אליה באופן עצמאי: בוחרים גרב, מושכים, מגלגלים, מנסים על היד או הרגל, חוקרים וחוקרות יחד ולבד. זו פינה שמזמינה חקירה, עצמאות ומשחק.
• ספירלות וגלגולים בכל מרחבי הגן - בשולחן הציור, בארגז החול ובמשחקי החצר אנחנו נעות ונעים סביב מעגלים, קווים מתפתלים ושבלולים. הילדימות מציירים, מגלגלים, בונים ומזהים ספירלות בכל מקום - זו שפה תנועתית וחומרית שמלווה אותנו כל השבוע.
👀 מה יכול להופיע בבית?
• סיבובים קטנים ואז עצירה• משחקי שבלול או סביבון• משחק בגרביים: גלגול, מיון, ניסוי לאט לאט הילדימות יהיו אחראים על קיפול הכביסות בבית(:• עניין במרקמים: חלקלק, רך, מתפתל
איך האורטלון פוגש כל שכבת גיל?
למרות שכל הגן עובד סביב אותו אורטלון שבועי, הדרך שבה הילדימות פוגשים אותו משתנה בהתאם לגיל וליכולת הגופנית שלהם.
באפרוחים: אנחנו מתווכות את הנושא דרך תנועות קטנות מאוד של הגוף: קימור קל, הורדת הראש מטה, פתיחה וסגירה של כפות הידיים, התגלגלות עדינה מצד לצד. הם חווים את השבלול והסביבון דרך מגע, קול וקצב -לא דרך שיחה. זו למידה שמתרחשת בעיקר בגוף ובעיניים.
אצל הצעירים: אנחנו כבר מתרגלות תנועה ברורה יותר: להשתבלל, להתכנס, לזוז לאט, לעצור רגע ולפתוח שוב. הם לומדים דרך חיקוי ומשחק: לגלגל גרב לשבלול, לזחול לאט כמו חילזון או להתחיל סיבוב קטן כמו סביבון. כאן הם מתחילים להבין את המעבר בין “איטי” ל“מהיר” בתוך הגוף שלהם.
בשכבת הבוגרים: אנחנו כבר עובדות עם תנועה גדולה ושפה: להיות שבלול שנכנס אל הקונכייה ויוצא ממנה לאט־לאט, להרגיש את הגוף נהיה סביבון שמסתובב, לעצור בזמן, לבחור קצב ולהגיד “אני עכשיו שבלול / סביבון.” השכבה הזו מסוגלת להבין את הרעיון, להתנסות בו ולדבר עליו.
כך בכל הגילים אנחנו פוגשות את אותו הרעיון -אבל כל שכבה בדרכה, בקצב שלה, ובשפה שהגוף שלה יכול להכיל.
