הודעות
חנוכה: לפני שנעבור לעדכון, נבקש מכם לרשום ביומנים את התאריך של מסיבת חנוכה - המסיבות יתקיימו ב-17.12 אחרי הצהריים: מסיבת הצעירים תתקיים בשעה 16:45-17:45, ומסיבת הבוגרים תתקיים בשעה 18:00-19:00.
שימו לב שביום זה איסוף הילדימות מהגן יהיה עד השעה 15:00, על מנת לאפשר להם ולצוות להתאושש ולהתכונן למסיבות. נשלח אליכם מייל מפורט לקראת התאריך.
טרמינל: אנחנו מאוד מתאמצות לתת לכם בסוף יום דיווחים, העברת שרביט נוחה ונעימה בין הגן לבית בטרמינל. נבקש מכם להשאיר את העגלות מחוץ לטרמינל, כדי לא לצופף את תוכו, ולאפשר יציאה רגועה ולא צפופה מהגן 🙂
רצינו לחדד את הנהלים של גן אחרי גן: פעילות זו נועדה לילדי הגן והוריהם. נבקש שלא לצרף לפעילות אחים, ולא להכניס לתוך הגן דברי מזון מלבד פירות וירקות - יש בגן מגוון אלרגיות ולא ניתן להכניס למרחביו אוכל ללא בקרה
פניות לצוות: הצוות שלנו עובד מאוד קשה במהלך השבוע, ולכן יש לנו בקשה אליכם - השתדלו להגביל את הפניות הפרטיות אליהם עד השעה 18:00 בערב, ולא בשישבת, למעט מקרים דחופים. למקרים לא דחופים אפשר להשתמש באפליקציה להודעות או במייל לכל היתר. מוסיפות כאן את המיילים שלנו:
נחלת יצחק:
בבלי:
כיתה פעילה - מרחב שמזמין למידה
השבוע אנחנו מתבוננות יחד עם הילדימות על מרחב הגן.לא רק מה יש בכיתה, אלא איך הכיתה עצמה מלמדת.כשאנחנו מסדרות את הגן בפינות ברורות וקבועות - שולחן משחק, פינת רצפה, ספרים - זה עוזר לילדימות להבין איפה הם נמצאים, מה אפשר לעשות, ואיך נעים לפעול יחד.
למה חשוב משחק חופשי בגן?
כי הוא מאפשר לילדימות לתרגל בחירה, חקירה, עצמאות, ויסות עצמי ושייכות לקבוצה -מבלי שיגידו להם כל הזמן מה לעשות.משחק חופשי במרחב מדויק הוא הדרך שלנו ללמד דרך הגוף והחוויה- בלי הרצאה, אלא מתוך התנסות. ועבורנו המחנכות זו הזדמנות מופלאה ללכת בעקבות הילדימות - לראות לאן מובילה אותם הסקרנות הטבעית שלהם, ולהוסיף הזדמנויות לפתח את המשחק ואת תחומי העניין שלהם.
שכבת הבוגרים
מסע של גדילה ולמידה
בשכבת הבוגרים, הילדימות כבר לא רק בוחרים מה הם רוצים לעשות - הם גם לומדים להתבונן סביב:- האם כבר פתוח משחק רצפה אחד?- האם המקום סביב השולחן פנוי או צפוף?- מה מתאים עכשיו -לשבת עם חבר? לשחק לבד? אולי לחכות לתורי?
לכן כשאנחנו מדייקות את החלוקה של הכיתה לפינות קבועות- אנחנו בעצם מלמדות את הילדימות״לקרוא את המרחב״: להבין מה קורה, להתחשב באחרים, להחליט בהתאם.זו למידה דרך הגוף, התבוננות והתחברות לקבוצה שלי.החלל המסודר נותן להם תחושת ביטחון- הם יודעים מה מחכה להם, איפה להיות, ואיך להשתלב.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
תכנון פעולה: מה מתאים לי עכשיו?
אחריות על סיום: להחזיר משחק למקום ולהכין אותו לילד הבא
כשכל דבר נמצא במקום קבוע- הילדימות יודעים לאן לגשת, וזה מחזק ביטחון ומסוגלות.
הקשבה למרחב: האם המשחק פתוח או תפוס?
ויסות עצמי: להמתין, לשתף, לבחור גם לשחק לבד
במה נתמקד השבוע
נגדיר יחד אזורי משחק בכיתה: משחק רצפה תחום, שולחן פעיל, פינת ספרים נעימה
נתרגל שיח קבוצתי פשוט: מתי כדאי לפתוח פינה? איך נשמור על מרחב מסודר.
נבנה יחד שפה של תנועה משותפת
בוגרים - שיח להמשך בבית
במהלך השבוע אנחנו משתפות תמונות מהכיתה והחצר, וביום שישי מחכה לכם אלבום קטן עם רגעים מהשבוע.אפשר להתבונן יחד ולשאול בעדינות:
מה בחרת לשחק כאן?מי שיחק לידך?מה עשית אחרי זה?שיחה קצרה סביב תמונה מוכרת עוזרת לילדימות לזכור, לשתף - ולהתגאות בעצמם.
שכבת הצעירים
מסע של גדילה ולמידה
בצעירים אנחנו מתחילות לתרגל משהו גדול- עצמאות בתוך מסגרת.כשיש בכיתה אזורים ברורים- שולחן בצק כאן, רכבת על הרצפה שם, ספרים בפינה השקטה - הילדימות יכולים להבין בעצמם לאן לגשת ומה אפשר לעשות.
למה זה חשוב?כי בגיל הזה, כל פעם שאני מצליח ה״למצוא את הדרך לבד״ – אני מרגישה מסוגלת.החלוקה הברורה עוזרת לילדימות לדעת מה מחכה להם, לא להיות מוצפים, ולבחור מתוך ביטחון.וזה בדיוק השלב שבו הם מתחילים לפתח את השריר של בחירה, אחריות והבנה של הסביבה.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
בחירה פשוטה מתוך מבחר קבוע וברור
סיום ומעבר: לאסוף לפני שממשיכים
תחושת כיוון: לדעת לאן אני הולך ומה מחכה לי
נוכחות במרחב: איפה אני נמצא ביחס לחבר.ה?
יצירת ביטחון דרך סדר קבוע
במה נתמקד השבוע
למד לזהות את התחנות הקבועות בכיתה הפעילה
נתרגל איך מסיימים פעילות לפני שעוברים הלאה
נלווה את הילדימות בעבודה עצמאית ליד חבר - מתוך הקשבה ותיווך
צעירים - שיח להמשך בבית
בכל שבוע אנחנו משתפות אתכם בתמונות מהיום-יום, ובסוף השבוע מחכה אלבום מסכם.עם הילדימות הצעירים, אפשר פשוט לתאר בקול רך את מה שרואים:
הנה אתה עם כף אדומה…אני רואה קופסה עם קוביות…יש פה ילדה ליד שולחן בצק…התיאור עוזר להם להתחבר לזיכרון - ולפעמים יגיע גם סיפור קטן.
האפרוחים
באפרוחים אנחנו מציעות חלל שקט, ברור ומזמין - כדי שגם בגיל צעיר מאוד, כל תנועה תהיה הזדמנות ללמוד.בובות כאן, ספרים שם, תיבה תחושתית מוכרת ונגישה.
למה זה חשוב?הסדר החוזר יוצר ביטחון: אני יודעת מה מחכה לי, ואני יכולה לחזור לאותו מקום גם מחר.כשהדברים חוזרים על עצמם, הילדימות מתחילים להבין את הקשר בין הפעולה למקום - פה שולפים, פה מניחים, פה חוקרים.כך מתפתחת הבנה של "מרחב אישי", "שלי" ו"שלך", והתחלה של עצמאות בסיסית בתנועה ובבחירה.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
חקר ראשוני של חפצים קבועים במרחב
הבנה של ״כאן עושים ככה״- תנועה חוזרת שיוצרת הקשר
התחלה של שליטה ויוזמה: אני מושיט יד, בוחר, חוזר
שקט פנימי שנוצר מתוך סביבה צפויה וברורה
במה נתמקד השבוע
נגדיר תחנות ברורות ונגישות: פינת ספרים רכים, בובות, מטפחות, תיבה תחושתית
ניצור חזרתיות במיקום ובסדר הפעולות - כדי לאפשר בטחון ופניות לגילוי
נעקוב אחרי הדרך בה הילדימות מתחילים לנווט בעצמם בתוך הכיתה.
אפרוחים -שיח להמשך בבית
התמונות שאנחנו שולחות מדי יום, ובמיוחד האלבום של יום שישי, הן דרך רכה להרגיש את הגן גם מהבית.עם האפרוחים, לא שואלים שאלות – רק אומרים בקול מה שרואים:
הנה בובה לבנה...אתה יושב על המזרן...יש כאן מים בקערה...התיאורים הקטנים מחזקים את הקשר, יוצרים תחושת רצף -ולעיתים גם חיוך.
