התארגנות סוף יום
הודעות
1. רשמו ביומנים: ב-24.11 תתקיים הרצאה על פרידה מחיתולים. פרטים ישלחו שבוע לפני כולל טבלת רישום. בהרצאה נדבר על הגישה שלנו לפרידה מחיתולים, כולל הרבה טיפים לבית וכמובן מה אנחנו עושות בגן.
2. גן אחרי הגן: נשלח אליכם מייל עם מסורת בגן של פרויקט גן אחרי גן מוזמנים להסתכל ולהירשם.
נושא השבוע: סוף יום ופרידה מהגן
בכל יום, בשעות אחר הצהריים, הגן עובר בהדרגה מיום פעיל לרגיעה של סוף יום.המעבר הזה הוא לא רק התארגנות וסידור החפצים לקראת יציאה אלה הוא מרחב רגשי חשוב של סגירה, סדר ותחושת ביטחון, ומעבר מהגן חזרה אליכם ואל הבית.בדיוק כמו הבוקר, גם סיום היום דורש מאיתנו שפה, קצב ותיאום:איך מעירים, איך נפרדים, איך משאירים את הילדימות בתחושה של שלמות ושלווה.
המטרה היא לייצר סוף יום זורם, מותאם ומכבד - לילדימות, להורים ולצוות.אנחנו שואפות לשגרה שבה הילד יודע למה לצפות, ההורה מרגיש שנמצא בידיים טובות,והצוות עובד מתוך שקט פנימי והבנה הדדית של תפקידו.
שכבת האפרוחים
מסע של גדילה ולמידה
בגיל הזה, שלב סיום היום הוא מעבר תחושתי עדין מאוד-מעולם של שינה וחלימה לעולם ערני ופעיל יותר.המחנכת מתווכת את המעבר דרך מגע, קול וריח מוכר: ליטוף, שיר רך, אור מעומעם.האפרוחים לומדים לזהות רצף- קודם מתעוררים, מחליפים חיתול, אחר כך אוכלים, ואז חוזרים לשחק או מתכוננים לצאת.השגרה הקבועה יוצרת ביטחון ומווסתת את הגוף לקראת האיסוף.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
ויסות חושי - התעוררות הדרגתית בקצב אישי.
היכרות עם סדר פעולות - אני יודע מה קורה אחרי שאני מתעורר.
שייכות וביטחון - אני מזהה את הקול, הריח והקצב שמלווים אותי כל יום.
במה נתמקד השבוע
נלמד להכיר את רצף סיום היום:להתעורר לאט, לשתות מים, ללנשנש פרי וכריך, ולזהות את סימני היציאה.נשמור על מרחב רגוע, אור רך ומוזיקה קבועה שמלווה את ההתעוררות.
שכבת הצעירים
מסע של גדילה ולמידה
אצל הצעירים, סיום היום הוא שלב של חזרת שליטה בגוף ובזמן.הילדימות מתעוררים, ניגשים לשטוף פנים, לנעול נעליים, ויודעים שכעת מגיע רגע הכריך, השיר או הסיפור.זהו מעבר שמתרגל את היכולת להתארגן, להמתין ולפעול לפי רצף הברור להם –“קמתי- התארגנתי - אכלתי - שיחקתי - יצאתי.”המחנכת מתווכת את הרצף במילים שקטות וברגש נינוח, תוך שמירה על שפה קבועה שמזמינה רוגע.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
התארגנות עצמאית - אני יודעת מה בא אחרי מה.
שיח רגוע - אני שואלת, ממתינה, ומגיבה לשפה עדינה.
סדר והרגלים קבועים - אני מקפל שמיכה, ממלא בקבוק, מחזיר חפצים לתיק.
במה נתמקד השבוע
נלמד לזהות את השלבים בסוף היום ולהשתתף בהם באופן פעיל:נקפל יחד את השמיכות, ננקה פנים, נתכונן ליציאה, ונכיר את תפקיד כל מחנכת בשלב זה.נחזק את תחושת השייכות – “אני יודע מה לעשות כשנגמר היום.”
שכבת הבוגרים
מסע של גדילה ולמידה
אצל הבוגרים, ההתארגנות לסוף היום היא תרגול של אחריות, סדר ודיוק בזמן.הם כבר מכירים את הרצף ומתחילים לקחת חלק פעיל בארגון הכיתה:מקפלים שמיכות, עוזרים לסדר, ממלאים בקבוקים, מכינים תיק,ומבינים שהיציאה מהגן היא חלק מהשגרה, לא מהפך או פרידה חדה.המחנכת מדגישה את שפת המעבר: ״עוד רגע נצא, בוא נבדוק שהתיק מוכן. כך נבנית תחושת שלמות אני מסיים את היום כמו שהתחלתי: באופן מסודר, רגוע ומודע.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
אחריות אישית - על חפציי, על זמני, על התנהלותי.
דיוק בתנועה- קיפול, סגירה, מילוי בקבוק, לבישה.
ויסות רגשי - מעבר הדרגתי ממשחק לאיסוף ללא מאבק.
שייכות קבוצתית - כל אחד תורם לסדר הכללי, לפני היציאה.
במה נתמקד השבוע
נעמיק ביכולת לנהל סוף יום עצמאי ומכבד:נלמד לבדוק שהתיק מוכן, לשטוף פנים, למלא מים,ולסגור את היום יחד כשאנחנו שלווים, מסודרים וגאים בעצמנו.נדגיש גם את תיאום הצוות כל מחנכת בתפקידה, בהרמוניה אחת של רוגע וביטחון.


רגע האיסוף
סוף היום בגן הוא גם רגע שלכם - של ההורים והילדימות יחד.אחרי שהתעוררנו לאט, שטפנו פנים, סגרנו תיקים והכנו את הגוף ליציאה-הילדימות יוצאים אליכן ואליכם, אל חלל הטרמינל שבו מתקיים המפגש המחודש .
כשבטרמינל שומרים על מרחב אוורירי, תנועה רגועה וקצב נעים. המעבר מהגן אליכם נשאר רך, כמו כל היום שבנינו יחד. גם הדיווח הופך אישי, נעים ושמח יותר, והילד או הילדה שלכם יוצאים רגועים, שלמים, עם חיוך שממשיך הלאה הביתה.
לכן נבקש שאם אתם רואים עומס בטרמינל, חכו רגע בחוץ, גם למי שמקבלים דיווח בטרמינל וגם לכם יהיה נעים יותר. וזו גם הזדמנות מצוינת להזכיר שנרצה לתת דיווח עד השעה 16:20 ולאחריו לא ינתנו דיווחי סיכום יום.
