נפתח בכמה הודעות חשובות:
1. ימי חופש של רכזות השכבה - הגענו לתקופה שאחרי החגים וגם ימי החופשה של רכזות השכבה מתחילים. מפרטות לכן את ימי החופש שלהן, כדי שתוכלו לדעת מתי אינן נמצאות בגן - בכל דבר ביום זה תוכלו לפנות למנהלת הגן.
בבלי:
רוני -יום שלישי
שגיא- יום רביעי.
נחלה:
מייקי- יום שני
חוה- יום חמישי
2. הרצאות הגן: ביום שני, 27.10.25, בשעה 20:30 נקיים הרצאה ראשונה בנושא ערכי הגן והחינוך הדמוקרטי. קיבלתם מייל עם לינק להרשמה ופירוט.
3. ברוכים הבאים: הצטרפו אלינו שתי מחנכות חדשות - מתן שיצטרף לשכבה הבוגרת בבבלי, ומרים שתצטרף לשכבה הבוגרת בנחלת יצחק. בנוסף הצטרפה גם מנהלת המשרד החדשה שלנו יהל, שזמינה בכל נושא משרדי בטלפון של הגן.
מתן מספר על עצמו: שמי מתן, בן 33 ומתגורר בתל אביב. אוהב אדם וטבע, מחנך ומדריך כ-12 שנים. אחרי פרק זמן ארוך בו עבדתי עם בני ובנות נוער הגיעה שעתי להגשים חלום ולעבוד גם עם ילדימות צעירים.
מרים מספרת על עצמה: קוראים לי מרים, בת 30 ומתגוררת ברמת גן. אני אוהבת תנועה, ספרים וטבע. החלטתי להגשים חלום ולהפוך את האהבה הגדולה שלי לילדים למקצוע - והגעתי לחנך בגן ילדי הטבע הקסום! ✨בנוסף, ממש בימים אלה אני לומדת הדרכת יוגה לילדים. התרגשתי להכיר את כל הילדימות המתוקימות שלכם השבוע! מאחלת לנו שנה מוצלחת ומהממת!
יהל מספרת: קוראים לי יהל, מנהלת משרד החדשה של הגן. בת 25 במקור מהצפון ובשנה האחרונה גרה בתל אביב. יש לי ניסיון בעבודה בחינוך הגיל הרך, הדרכת בני נוער ועבודה אדמניסטרטיבית. שמחה ומתרגשת להצטרף לצוות הגן וכאן לתת מענה עבורכם ועבור הצוות 🤍
ארוחות הבוקר בגן

טקס יומי של טעם, קצב ויחד
ארוחת הבוקר בגן שלנו היא הרבה מעבר לארוחה.זהו טקס יומי שדרכו הילדימות חווים למידה עשירה בכל התחומים- חושית, חברתית, רגשית ומוטורית.מהרגע שבו מזמינים אותי מהפסקת המים, דרך שטיפת הידיים, בחירת מקום ישיבה והתמקמות סביב השולחן,ועד הרגע שבו אני טועמת, בוחרת, ממתינה או מבקשת תוספת - כל שלב הוא תרגול של יכולת חדשה.
השולחן בגן נערך במחשבה ובכוונה: מגש צבעוני במרכז, תוספת משתנה, טחינה טרייה. המחנכת שותפה מלאה בתהליך - יושבת לצד הילדימות, מדגימה, מתווכת, ומשוחחת על האוכל, על הגוף ועל החוויה המשותפת.כך, ארוחת הבוקר הופכת להזמנה יומיומית לעצמאות, לשייכות וללמידה דרך כל החושים.
שכבת האפרוחים
מסע של גדילה ולמידה
אצל האפרוחים, ארוחת הבוקר היא רגע חושי של גילוי והתנסות ראשונית.הילדימות מוזמנים לשולחן בהדרגה, לעיתים בזחילה ולעיתים בהובלה רכה של המחנכת,בליווי שיר מוכר שמסמן: עכשיו זמן ארוחת בוקר.הם מתקרבים לשולחן, מתמקמים על כסאות גבוהים, וכל אחד מקבל ליווי אישי – גם בהחזקה וגם בתחושת הביטחון.
על השולחן מחכה להם עולם קטן של טעמים:ירקות טריים וירקות מאודים במרקם רך – מקלות מלפפון, פרוסות קולורבי מאודה, קוביות בטטה מתוקה, עגבנייה קלופה וטחינה חלקה ורכה.המפגש עם הצבעים, הריחות והמרקמים מעורר סקרנות טבעית –האפרוחים מושיטים ידיים, נוגעים, מועכים, מורחים, מתבוננים –ועל הדרך, לאט־לאט, גם טועמים.זהו מפגש שבו כל פעולה קטנה – מגע, לחיצה, טעם ראשון –היא למידה של הגוף, של התחושה ושל העולם שסביבם.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
במהלך הארוחה הילדימות מתרגלים מיומנויות בסיסיות: אחיזת חפץ, תיאום עין–יד, שליטה בתנועה עדינה, ויסות מגע והיכרות עם מרקמים משתנים – רך, חלק, חמים או קריר.המחנכת נמצאת לצידם, משקפת במילים את מה שהם חווים:“הבטטה חמה ורכה”, “המלפפון קריר”, “הטחינה נמרחת על היד”.כך נבנית שפה ראשונית שמחברת בין תחושה למילה, בין חוויה להבנה.
על הדרך - האפרוחים חווים עצמאות ראשונית (אני יושבת משלי, מושיטה יד, מתנסה),וויסות חושי (אני מתנסה בקצב שלי, עוצרת כשמספיק),ושייכות (כולנו סביב אותו שולחן).כל ביס קטן וכל מגע חדש הם חלק מתהליך ארוך של בניית ביטחון, הנאה מהאוכל,והיכרות רכה עם טעמי הבוקר הראשונים של חייהם בגן.
במה נתמקד השבוע
המסע הקטן שלנו מהמשחק לשולחן הארוחה- איך אני עוזבת את הקוביות או הבובה, זוחלת אל השולחן, מזהה את ההזמנה ויושבת לאכול.כל מעבר כזה הוא הישג אמיתי של בחירה, תנועה עצמאית והבנה ש“עכשיו משהו אחר קורה”.
שכבת הצעירים
מסע של גדילה ולמידה
בשלב הזה של השנה, הילדימות כבר מכירים את הדרך לשולחן הבוקר- הם מזהים את ההזמנה מהפסקת המים, פונים לשטיפת ידיים, ובוחרים לעצמם מקום ישיבה.הרצף הקבוע והחזרתיות היומיומית בונים תחושת ביטחון:אני יודעת מה מצופה ממני, מה השלב הבא, ואיך אני מתארגנת בגוף ובזמן.
ישיבה סביב השולחן היא למידה בפני עצמה ובה נעמיק בשבועות הקרובים-איך מתיישבים נכון על הכיסא, איך מתמקמים מול הצלחת, איך מחזיקים ירק, טובלים, מורחים ומערבבים.המחנכת מלווה את התהליך בליווי רגשי ולשוני עדין- מציעה מילים למעשים, מסייעת, מווסתת ומעודדת סקרנות.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
במהלך הארוחה מתפתחות מיומנויות חיים יומיומיות:בחירה (איזה ירק אני רוצה לטעום), ויסות (אני מחכה לתורי), שיח (אני מבקש.ת, אני שואל.ת, אני מקשיב.ה).החשיפה הקבועה לכל סוגי הירקות מאפשרת לילדימות להיפתח לטעמים חדשים,וגם מי שעדיין לא אוהבים גזר = יתנסו בו ילקקו, יטבלו, יתבוננו, ובקצב שלהם יבחרו לטעום.
עם סיום הארוחה, הילדימות מניחים את הידיים על הברכיים - זהו אחד ממושגי הגן, שסופרו לכם בתחילת ספטמבר, ומסמן למחנכת: ״סיימתי״המחנכת שנמצאת יחד עם הילדימות סביב השולחן מייצרת שיח רגוע - על האוכל, על הבחירות שעשינו, על הצבעים והטעמים. היא מאפשרת לכל ילדימה לספר או להתבונן, ולהרגיש את ההנאה שבישיבה משותפת.
לאחר ההזמנה הם ניגשים לעמדת המים, שם מחכה לכל אחד בקבוקו האישי. רגע של שתייה ונשימה, שטיפת ידיים קצרה ומשם- מעבר טבעי למשחק חופשי.
כך נוצר רצף של למידה שקטה וברורה: הילדימות יודעים מה בא אחרי מה, חווים את סדר היום כתנועה קבוצתית רגועה, ומתוך זה נבנית תחושת ביטחון ושייכות.
במה נתמקד השבוע
השבוע נתרגל לטפס אל הכיסא בכוחות עצמנו - בזהירות, בביטחון ועם הרבה עידוד.נלמד איך הגוף שלנו יודע לעלות, להניח רגל, לדחוף עם היד, ולבסוף להתיישב זקוף ונינוח סביב השולחן.
שכבת הבוגרים
דגימה אכילה מודעת, שיח רגוע, שפה של התבוננות “מה אתה מרגיש כשאתה טועם מלפפון חמוץ?”,ומעודדת סקרנות ופתיחות.
מיומנויות שצומחות מתוך היומיום
הבוגרים מתנסים בכל יום בעצמאות הולכת וגדלה-הם בוחרים מה וכמה לשים בצלחת, זוכרים לשלב ירקות, לטעום גם ממאכל חדש,ולתרגל אחריות סביב ניקיון וסדר השולחן.
עם סיום הארוחה הם מפנים בעצמם את הצלחת - מחזיקים בשתי ידיים, משליכים את השאריות לארגז גדול ופתוח (במקום פח רגיל כדי לאפשר קליעה מוצלחת),ומבינים שגם אם משהו נופל על הרצפה- אני חלק מהאחריות המשותפת על ניקיון החלל.
כך נבנית מיומנות של עצמאות, אחריות וסדר פנימי-הבנה שכל פעולה קטנה, מהבחירה בצלחת ועד הפינוי בסיום,היא חלק ממי שאני בקבוצה- לומד, מתחשב, משתף ושותף מלא ביום של הגן.
במה נתמקד השבוע
בבוגרים נתרגל לא רק לטפס לכיסא באופן עצמאי ובטיחותי,אלא גם איך מקרבים את הכיסא לשולחן אחרישהתיישבנו- מבלי למשוך את כל השולחן איתנו 😉תרגול קטן של תיאום גוף, ריכוז ועצמאות - והרבה גאווה כשזה מצליח!
