מבססים את סדר היום!

20 בספטמבר 2024

שבת שלום לכל משפחות הגן,

איזה כיף היה להיפגש היום בסביבה אחרת! במהלך השנה עוד יהיו לנו אירועים כאלה, חלקם בתוך הגן וחלקם מחוצה לו - חשוב לנו שכן תכירו זו את זה ותייצרו קהילה שכבתית :)

רגע לפני העדכון, כמה הודעות חשובות:

  1. ימי שישי: עד אחרי החגים, הגן לא יעבוד בימי שישי. ללוח החופשות המלא, התבוננו בעמוד הראשי באתר, מצויינים שם גם כל אירועי הגן, ובאילו ימי שישי השנה הגן פעיל.

  2. כניסה לגן בבקרים/סופי יום: בבקשה שימו לב למצב העומס במבואה/טרמינל... אם אתם רואים שיש כבר 2-3 משפחות בפנים, חכו בחוץ, והכנסו כשמעט מתרוקן. הכניסה לגן, במיוחד בימים הרגישים של תחילת השנה, בזמן שיש עומס, סתם מייצרת סטרס ומתח במיוחד לילדימות, ומקשה עלינו לתת לכם את ההתייחסות שמגיעה לכן ולהם.

  3. אוכל בגן: נבקש להדגיש כי חל איסור מוחלט להכניס כל סוג של מזון לגן שלנו! יש לנו מספר ילדים אלרגיים בגן, ולכן בחלל הגן נמצא אך ורק אוכל שבושל בגן ומותאם לאלרגיות הידועות לנו. בנוסף, בגן שלנו הילדימות אוכלים את אותם הדברים (ואגב, גם הצוות!), וחולקים הכל! כיצד ירגיש ילד שרואה ילדה אוכלת לידו ביסקויט שהוא רוצה?

  4. עגלות בבלי: שימו לב לא לחסום את הירידה שלנו למקלט בכניסה לגן! יש לנו שתי ירידות למקלטים, ובמקרה הצורך נזדקק לשתיהן. לא נרצה להתעכב ולהתחיל להזיז משם עגלות…

  5. מתנות לצוות: החגים מתקרבים ואנחנו בטוחות שיהיה בכן רצון לפנק את הצוות. חשוב לנו להגיש בפניכם שאנחנו מאוד מאמינות באתיקה מקצועית , וכחלק מכך, אנחנו מבקשות  שלא להביא לצוות מתנות אישיות. לא למחנכת ספציפית, ולא ממשפחה ספציפית. המתנות בחגים (ראש השנה, פסח, וסוף השנה) נקנות ביחד מכלל המשפחות בגן לכלל הצוות, ואנחנו מאוד מבקשות שתכבדו את הבקשה הזו, כדי ליצור אקלים נעים לכלל הצוות ולא לגרום לתחושת תחרות ואי שוויון. 

שבת מנוחה,

אחינועם, עומרי וכל צוות גן ילדי הטבע הדמוקרטי

נחלת יצחק

צעירים נחלת יצחק

אפשר לומר שההסתגלויות כבר מאחורינו, מה שאיפשר לנו השבוע לבסס את סדר היום בגן! הילדימות כבר מבינים ויודעים מה הולך לקרות, איפה אוכלים, איפה ישנים, והכי חשוב-איפה טיטי הבובה! 

טקס בוקר

כשאנחנו מגיעים בבוקר אנחנו תולים יחד את התיק, מוציאים חיתולים ומניחים בקבוק בסלסלה. זהו טקס הבוקר הקבוע שלנו:) ובעניין הזה, נשמח שתקפידו להגיע לגן עם אותו בקבוק ולא להחליף כל יום, יש לזה חשיבות רבה ביכולת שלנו לשמור על קביעות ולאפשר לילדימות לקחת חלק פעיל ביום שלנו כמו למשל חלוקת בקבוקים בהפסקת המים, זהו טקס קבוע שחוזר על עצמו במהלך היום, שבו בין היתר הילדימות נהנים מאוד לזהות איזה בקבוק שייך לכל חבר.ה. 

כמו כן חשוב לוודא שהילדימות יודעים לפתוח את הבקבוק בעצמם. תחשבו איזו חוויה נעימה זו כשאני צמאה לגשת לסלסלת הבקבוקים, לשתות ולחזור לשחק מבלי להיות תלויה בדמות מבוגרת שתפתח עבורי את הבקבוק. 

טיטי הבובה אומרת שלום

מפגש הבוקר שלנו הוא רגע מאוד כיפי ונעים לנו ולילדימות, בעיקר בתקופת ההסתגלות. זהו השלב ביום בו כולנו מתיישבים יחד בכיתה, באיזור קבוע, שרים שירי בוקר יחד ופוגשים את טיטי הבובה.  לשירים הקבועים ולמפגש עם טיטי יש תפקיד משמעותי בבניית האמון והביטחון בגן, אנחנו חוזרים כל יום על אותן פעולות בדיוק במהלך הסדר יום שלנו, ולאט לאט הילדימות מבינים ומרגישים את זה. כך גם במפגש חשוב לנו להתחיל כל יום עם אותו רצף של השירים, ולשאול כל בוקר, איפה טיטי?

כשטיטי מגיעה, היא קצת מתביישת ואפילו מתחבאת.. אנחנו שרים לה ״טוק טוק על הקופסא, מי ישן שם בתוכה? נעיר אותו בלחישה וניתן לה נשיקה!״

הילדימות אוהבים להיות בעניינים ולדעת בדיוק מה עומד להגיע! לפעמים אנחנו המבוגרימות חושבים שצריך כל יום לגוון ולהכיר משהו חדש, אבל דווקא לחזרתיות יש המון ערך כשזה נוגע לילדימות. 

אז בחרנו לצרף לכם כמה משירי הבוקר האהובים עלינו במפגש שתוכלו להקשיב יחד עם הילדימות:) 

1. הופ הופ הופ 

2. שובי דובי דו 

3. איזה בוקר נהדר 

4. הסוס 

English time with Gaby

This week we started our English Time, beginning with learning about ourselves and our bodies (and with reference to our daliy shubi-dubi-du song).

We used the song One Little Finger and used our FINGER to point: UP and DOWN. We PUT it on our HEAD, our NOSE, our CHIN… Repetitive songs, especially accompanied by hand movements, helps us recognise and learn new words!

הפרי המלכותי 

השבוע הכרנו, חקרנו וטעמנו פרי אדום עגלגל שיש לו כתר על הראש.. איזה מין פרי מיוחד ומלכותי. אולי זה בננה? אולי תפוח? 

זה פרי שמתגלגל מהר כמו כדור וכבד כמו אבן! אז מה נוכל לעשות איתו? התחלנו מלגלגל ולהעביר אותו מיד ליד, להרגיש את הקליפה העבה ולהתבונן בצבעו היפה. 

מיששנו והרחנו, שאלנו את החברים למי עוד יש כתר כה יפה? 

חתכנו את הרימון באמצע וגילינו בפנים עולם שלם. החברים מיד הבינו שמדובר במשהו ששווה בדיקה וכולם ביקשו לטעום! עשינו קערה גדולה בעזרת הידיים הקטנות שלנו, אנחנו צריכים להצמיד את האצבעות ממש חזק כדי שהגרעינים לא יפלו מבין האצבעות. החברים האלופים המשיכו לתרגל את הקערות גם בחצר כשחילקנו פירות או בכריך של סוף היום:) 

בהמשך השבוע החבאנו את הרימון בתוך קופסא ענקית עם המון המון חפצים אדומים! מי יצליח לזהות את הרימון? החברים נהנו מהמשחק והתרגשו כל פעם מחדש שהצליחו להוציא את הרימון שמסתווה. 

מתארחים בחצר של הבוגרים 

כמו שקצת הספקתם להכיר, הגן שלנו הוא גן שנמצא כל הזמן בלמידה וחקירה, בדיוק כמו הילדימות שלנו. 

השנה במהלך ההסתגלויות גילינו שעבור חלק מהילדימות הנוכחות של חברימות בוגרים עושה פלאים. מביקורים ספונטניים של חברים מהבוגרים אצלנו בכיתה או בחצר, הפכנו את זה לטקס קבוע בו אנחנו מגיעים בשעות הבוקר לשחק בחצר הבוגרים. משהו בחיבור הזה נגע בליבנו וראינו כמה טוב זה עושה לילדימות לראות את הבוגרים משחקים ולהצטרף אליהם באופן כה טבעי למשחק.

מאחלות סופ״ש נעים וכיפי, ניפגש ביום ראשון עם סדינים נקיים ובקבוקי מים מלאים:) 

מכל צוות שכבת הצעירים

בוגרים נחלת יצחק

שבוע שלישי לפתיחת השנה עבר עלינו בהצלחה! אנחנו כבר ממש מרגישות את הילדימות שלנו בטוחים ומבינים היכן כל דבר נמצא ואיפה אנחנו עומדים במעברים. ואנחנו מבינות, לכם הורימות שינויים כאלו נראים קטנטנים אבל למען האמת אצל הילדימות המתוקים השינויים האלו מאוד גדולים. אחרי שנה של עבודה וחזרתיות, לוקח רגע להתרגל מחדש:)

אז למה צריך להתרגל מחדש?

לשירותים הנמצאים בחלל אחר לגמרי, צמוד אבל שונה, כיתה אחרת, סלסלת בקבוקים שונה, מחנכימות, מעברים ממסדרונות שונים, אפילו צבע של קבוצה! כל זה מצריך התארגנות ולמידה חדשות.

אז מה עשינו השבוע?

רימונים אדמדמים

השבוע הגיעה לכיתה שלנו הפתעה! פרי מאד מיוחד. 

איזה פרי זה? אולי ענבים? אולי לימון? רימון!  באיזה צבע הרימון? גם הקליפה שלו אדומה וגם הגרעינים שבפנים אדומים. ואולי ננסה להריח אותו?

האם הרימון קל או כבד? הרמנו את הרימון מעל הראש וכך גלינו שהוא די קל. תחילה גילגלנו אותו בינינו, התבוננו וראינו שיש לו מעין כתר. האם לתפוחים יש כתר? לאגסים? לא לא. והאם הקליפה של הרימון עבה או דקה? ניסינו לפתוח את הרימון בעזרת הציפורניים ולאחר שלא הצלחנו הבנו שהקליפה עבה. אז איך נוכל לפתוח? 

נצטרך סכין! איך נוכל לשמור על הגוף שלנו בזמן שהמחנכת משתמשת בסכין? נשמור את הידיים שלנו על הברכיים ורק לאחר שנוודא שכל החברימות משאירים את הידיים על הברכיים נוכל להוציא את הסכין. לאחר שחצינו את הרימון התבוננו בתכולה שלו, גרעינים קטנים, מתוקים ומלאי עסיס. 

כל חבר וחברה קיבלו חתיכת רימון קטנה, עדיין עם הקליפה ובעזרת האצבעות פלינו את הגרעינים כך קיבלנו גם נישנוש טעים וגם עבודת מוטוריקה עדינה.

מקשטים את החצר🌈 

מה עוד עשינו השבוע? יצרנו צבעים מיוחדים ממש בעצמינו על ידי ערבוב קורנפלור, צבעי מאכל ומים. 

ישבנו כולנו במעגל ובדקנו, האם הצבע סמיך או דליל? אולי צריך עוד מים? קורנפלור? אולי בכלל הצבע בהיר מדי וצריך להוסיף לו עוד צבע מאכל? אחרי שהיינו מרוצים מהצבעים שיצאו לנו, כל החברימות בחרו את הצבע שירצו לצייר איתו והתחלנו לקשט את קירות הבטון של החצר שלנו בעזרת מכחולים. 

תהינו מה יקרה לציורים שלנו, האם השמש תעלים אותם? אולי בכלל הגשם הראשון?

חצר מארחת!

בשבועות הללו חצר הבוגרים הכייפית שלנו אירחה את הילדימות הקטנטנים משכבת הצעירים. ארגז החול התמלא במים וכלים, הקיר השחור נצבע בגירים צבעוניים, והדוכן חזר למכור גלידה דמיונית. הילדימות המדהימים שלנו אירחו יפה יפה את הצעירים, חיבקו, ליטפו, אכלו יחד פירות קרירים ורקדו יחד בחצר לצלילי שירים מקפיצים:)

מאחלות שבת מנוחה – נחכה לכולן בגן ביום ראשון! לא לשכוח בקבוקים מלאים וסדינים נקיים.

צוות שכבת הבוגרים🌈🧡

כל צוות גן ילדי הדמוקרטי, בנחלת יצחק או בבלי!

בבלי

תינוקיה בבלי

השבוע בתינוקייה התחלנו להטמיע את סדר היום שלנו! אנחנו מתחילות את הבוקר במשחק חופשי בחצר. לאחר מכן אוכלים בקבוצות קטנות ארוחת בוקר, מתארגנים לשנת הבוקר והולכים להתנמנם.

כשקמים מהשינה, אנחנו שוב משחקים במשחקים רגועים, מנשנשים פירות, ואז כבר עושים מפגש בוקר! הילדימות ממש אוהבים שירי אצבעות ומתבונניםומקשיבים בעניין רב! אנחנו מחפשים מי מסתתר בתוך הקופסה: "טוק טוק, על הקופסא, מי ישן שם בתוכה?". הגיטרה מלווה לנו את המפגש ומנגנת שירים רגועים! ואת המפגש אנחנו מקנחות בסיפור!

לאט לאט בונים לנו את הסדר שלנו.. כל יום משהו קטן חדש, שמתווסף לטוב ולמוכר, עד שיתבסס לנו סדר ום שגם הקטנטנים שלנו מכירים ויודעים.

מאחלת לכל החולים החלמה מהירה .

נפגש בראשון...

כל צוות התינוקייה

צעירים בבלי

תקופת ההסתגלויות כבר כמעט מאחורינו, מה שאיפשר לנו השבוע לבסס את סדר היום בגן! התחלקנו כבר לקבוצות האם שלנו – הסגולים והאדומים! סדר יום עקבי הוא חלק חשוב במה שעוזר לילדימות להתבסס בגן ולרכוש ביטחון בו. הילדימות כבר מבינים ויודעים מה הולך לקרות, איפה אוכלים, איפה ישנים, איך יוצאים לחצר ואיפה תהיה הפסקת המים, וכמובן אילו שירים נשמע במפגש... הם יודעים איפה למצוא כל חפץ, וזה הרי מה שגורם לנו בסוף להרגיש בבית :)

כשאנחנו מגיעים בבוקר אנחנו תולים יחד את התיק, מוציאים חיתולים ומניחים בקבוק בעגלה, ולאחר מכן פונים למשחקים השונים של שעת הבוקר – בצק, משחקי רצפה, משחקי חצר...

מעגל המים

הפסקות המים הן זמנים חשובים ביום שלנו, וזו של הבוקר אפילו יותר מכל אחת אחרת: אנחנו מתיישבים יחד במעגל, דואגים שלכולם יש בקבוק, ואומרים יחדיו: "לר-וו-יה!!!". זו הזדמנות להתבונן סביב, לראות מי נמצאת ומי חסר, להגיד בוקר טוב לכל אחד, וכמובן לשים לב שלכולם יש בקבוקים... לאט לאט אנחנו לומדים לזהות את הבקבוקים של כולם: לזו יש בקבוק עם חרקים, ולזה דינוזאורים... למי יש בקבוקים ירוקים?

בעניין הזה, נשמח שתקפידו להגיע לגן עם אותו בקבוק ולא להחליף כל יום, יש לזה חשיבות רבה ביכולת שלנו לשמור על קביעות ולאפשר לילדימות לקחת חלק פעיל ביום שלנו, למשל בחלוקת הבקבוקים - זהו טקס קבוע שחוזר על עצמו במהלך היום, שבו בין היתר הילדימות נהנים מאוד לזהות איזה בקבוק שייך לכל חבר.ה. 

כמו כן חשוב לוודא שהילדימות יודעים לפתוח את הבקבוק בעצמם. תחשבו איזו חוויה נעימה זו כשאני צמאה לגשת לסלסלת הבקבוקים, לשתות ולחזור לשחק מבלי להיות תלויה בדמות מבוגרת שתפתח עבורי את הבקבוק. בבקשה גם שימו לב שהבקבוקים הם מסוג שלא נשפך בקלות – גם כן כדי למזער תסכולים.

ארוחת הבוקר

לאחר הפסקת המים, אנחנו יושבים לארוחת הבוקר. ארוחת הבוקר בתחילת השנה מוגשת בשלבים. בשלב ראשון נגיש לכולם עגבניה למשל. היא אדומה? צהובה? חמוצה? מתוקה? רכה או קשה? האם היא טעימה לי? לאחר מכן נעשה סבב של מלפפון, ואחריו אולי פלפל צהוב? כך נגיש בכל פעם ירק אחר, נדבר על המרקם, הצבע, הטעמים, נלמד לזהות, לשיים ולבקש כל אחד. נלמד מה אני אוהבת ומה לא...

מפגש בוקר

מפגש הבוקר שלנו הוא זמן רגוע, כיפי, ולא מאוד ממושך עדיין. כמו שאנחנו חוזרות על אותו סדר פעולות מדי יום, כך גם המפגש מתאפיין בחזרתיות, והשבוע התחלנו לבסס את שירי היסוד של המפגש. איך נראה המפגש? כולנו נכנסים לכיתה ומתיישבים צמוד לקיר, כדי שנוכל לראות את המחנכת! אנחנו פותחים את המפגש בשיר בוקר (בוקר, שמש, אור, אור!), עם תנועות ידיים. לאחר מכן אנחנו עוברים לשיר "אניה" שהילדימות אוהבים להתנודד בו מצד לצד- כאשר נשמע השיר, כולם מוזמנים להיפרד מהקיר ולרקוד. ומה קורה כשמסתיים השיר? חוזרים למקום. ואיפה המקום? צמוד לקיר!

עוד שירים שאנחנו אוהבים עכשיו: "הצפרדע" ו"הסוס הלבן", וכמובן The Wheels of the Bus.

בשבוע הבא נמשיך לבסס הרגלים ולהתחיל לעסוק בסימני החגים הקרבים ובאים!

שבת מנוחה, מכל צוות שכבת הצעירים!

בוגרים בבלי

השבוע התחלנו להטמיע כבר הרגלים קבועים, נוסף על סדר היום שלנו שהילדימות כבר ממש מכירים. גם עלינו שלב בכל הנוגע להכרת סדר היום שלנו והעמקנו את התכנים שבכל שלב ביום. למשל: ארוחת בוקר- אילו מרקמים יש לאוכל שלנו ? רך או קשה? זה טעים לי? פחות טעים לי ? איך נאכל את הטחינה? איך "מנגבים"?

יש לנו מרחב די גדול, ולכן חשוב ללמוד איך נעבור מפעולה לפעולה במרחב, בלי שכולנו נתנגש? איך נעבור מהכיתה לחצר ולהיפך ? נחכה צמוד לקיר שיזמינו אותנו להיכנס לכיתה. איפה נשב בזמן שנמתין שהכיורים יתפנו לשטיפת ידיים? על הספסל הירוק כמובן... ואיפה נשב להפסקת מים? אנחנו יושבים יחד לשתות מים - ובהקשר זה, בבקשה הביאו את הילדימות בבוקר עם בקבוקים מלאים. בהמשך היום כמובן נמלא, אבל על הבוקר שנוכל לשבת עם בקבוקי מים מלאים!

אנחנו לומדים את המיקום המדוייק של כל פעולה וחפץ: איפה שמים את הבקבוק? בארגז האדום! איפה יושבים כדי לחכות שיזמינו אותי לאוכל ? צמוד לקיר כמובן ... 

ומה עושים כשקמים משינה? נניח את החפצים שלנו במקום, ניגש לנעול סנדלים ולאחר מכן נלך להוריד או להחליף חיתול!

פונפונים בתוך סיר מים: יום אחד הגיע לחצר סיר מלא מים ו…פונפונים! תפסנו כל אחד מלקחיים צבעוניים, וניסינו לתפוס את הפונפונים החמקמקים. זה היה מאתגר וגם ממש ממש מצחיק!

מפגשי בוקר- פתחנו את הבקרים עם שירים משמחים ומרגיעים בחצר, למדנו את תנועות הידיים של השירים קצת התבלבלנו וצחקנו. פתחנו את המפגש בשיר בוקר והמשכנו בשני קקדו

השבוע בבוגרים אחינועם הגיעה עם חבר שקפץ לביקור! הוא היה קטן וחיכך יד זו בזו כל הזמן. גמל שלמה! חשבנו, איך נקרא לו? יומטוב! הרמנו את יומטוב, הבטנו בו ושוחחנו עמו.. מאיפה באת יומטוב? כמה רגליים יש לך? אחר כך שחרננו את יומטוב שטיפס על גדר הגן ונעלם לו:) ביי יומטוב! תבוא לבקר!

בעקבות המפגש שרנו על חרק אחר שאנחנו מכירים: החיפושית!

בשבוע הבא נמשיך עם סדר היום, ונתחיל גם לעסוק בסימני החגים הקרובים!

שבת מנוחה, מכל צוות שכבת הבוגרים